Steeds meer zaken gaan via internet. Denk aan het aanvragen van zorg, het regelen van belastingzaken of het maken van een afspraak bij de gemeente. Dat is handig. Maar niet voor iedereen vanzelfsprekend.
Sommige mensen vinden het lastig. Bijvoorbeeld omdat ze weinig ervaring hebben met computers of bang zijn om fouten te maken. Dat is begrijpelijk. Gelukkig is er hulp.
DigiTaalhuis helpt u op weg
In Meierijstad is er het DigiTaalhuis. Hier kunt u leren hoe u beter met de computer, tablet of telefoon omgaat. U krijgt uitleg in gewone taal. U leert stap voor stap. Ook als u nog nooit met een computer hebt gewerkt.
Er zijn cursussen over:
- Taal en lezen
- Rekenen
- Omgaan met geld
- Werken met computer en telefoon
U kunt ook gewoon binnenlopen voor een vraag. Of een afspraak maken voor een persoonlijk gesprek.
Veilig online
Naast leren is veiligheid belangrijk. Hoe herkent u nepberichten? Wat is een sterk wachtwoord? Hoe voorkomt u dat uw gegevens worden gestolen?
Bij het DigiTaalhuis krijgt u tips en uitleg. Zo kunt u met meer vertrouwen online zijn.
Waar en wanneer?
Er zijn informatiepunten in Veghel, Schijndel en Sint-Oedenrode. U kunt daar terecht voor hulp en advies. Hieronder ziet u wanneer ze open zijn:
- Veghel – Bibliotheek Markt 1 maandag t/m vrijdag: 10.00 – 17.00 uur zaterdag: 10.00 – 16.00 uur
- Schijndel – Bibliotheek Markt 20 Maandag t/m donderdag: 10.00 – 17.00 uur en op dinsdag: extra Digicafé van 13.00 – 15.00 uur (1e en 3e dinsdag van de maand, van oktober tot en met mei)
- Sint-Oedenrode – Bibliotheek Deken van Erpstraat 1 dinsdag: 13.00 – 17.00 uur en vrijdag: 10.00 – 12.00 uur
U hoeft geen lid te zijn van de bibliotheek. De hulp is gratis.
Samen maken we Eerde digitaal sterker
De Dorpsraad vindt het belangrijk dat iedereen mee kan doen. Ook digitaal. Daarom delen we deze informatie graag. Heeft u vragen of wilt u hulp? Kom langs bij een informatiepunt. Of neem contact op met het DigiTaalhuis via dianavanrossum@nobb.nl of bel 06 – 83 99 22 78.
Let op: babbeltrucs en oplichting aan de deur
Oplichters worden steeds slimmer. Ze bellen aan, doen zich voor als agent, bankmedewerker of hulpverlener. Ze vragen om geld, pinpas of toegang tot uw huis. Dit heet een babbeltruc. Vooral ouderen zijn hier vaak slachtoffer van.
De politie en de Nederlands Vereniging van banken maken video’s om te laten zien hoe deze trucs werken. Zo weet u wat u kunt doen als u twijfelt. Check bijvoorbeeld: Herken fraude. Voorkom fraude. en zie de voorbeelden hieronder: